Etykiety

Włóczki Warmii (91) inspiracje (33) czapka (31) sweter (27) rękawiczki (23) włóczka ręcznie farbowana (19) chusta (18) justa (18) lenka (17) inga (15) mirella (14) alize (10) kardigan (10) sweter koło (10) barbeczka (9) julia (9) szal (8) tunika (6) tweed (5) inne (4) bawełna (3) beata (3) ręcznie tkane (3) święta (3) Alinka (2) Rita (2) dywanik (2) len (2) lotta (2) mitenki (2) ponczo (2) shred (2) wycieczki (2) Sonia (1) Stella (1) Tosca (1) angora (1) baby supremo (1) camilla (1) dla dzieci (1) dla mężczyzny (1) do poczytania (1) eko (1) francesca (1) iwa (1) komin (1) komplet (1) lanagold (1) magretka (1) marianna (1) marika (1) samouczek (1) spódnica (1) szydełko (1) wlo (1)

sobota, 11 stycznia 2014

Jak zrobić sweter od góry bez zszywania?


SWETER NA DRUTACH BEZ ZSZYWANIA – metoda dziergania od góry w jednym kawałku pleców, przodu i rękawów z  klasycznym podkrojem pachy.

Zaznaczam, że jest to wyłącznie METODA, którą rozpracowałam i się dzielę, a nie konkretny  schemat czy gotowy wzór. Tą metodą można „ wyrzeźbić”  każdy sweter z dowolnym dekoltem, zarówno rozpinany i nie rozpinany. Sweter rozpinany robimy w tę i z powrotem, a nie rozpinany dziergamy do zamknięcia dekoltu  w tę i z powrotem, po zamknięciu dekoltu dziergamy w okrążeniach. Ilość oczek należy dobrać do grubości włóczki, drutów i rozmiaru swetra.  Tą metodą uda nam się zrobić główkę rękawa bufiastą i płaską. Podkrój pachy też można modelować wedle uznania w trakcie roboty. Ja mój prototyp dziergam ściegiem dżersejowym: w jedną stronę prawe oczka ( rzędy parzyste), w drodze powrotnej lewe oczka ( rzędy nieparzyste).  Premiera udana !!! 

PRZYBORY:  druty z żyłką 100-120 cm,  4 markery M  do rozdzielenia pleców, rękawów i przodów.
Rząd  0: Nabrałam na drut 2 x 20 oczek  z dwóch kłębków ( 2 x ramiona)
Rząd 1: lewe oczka, odwracamy robótkę i przerabiamy Rząd 2: prawe oczka  jeden karczek 20 +2, drugi karczek +2 i 20 oczek, odwracamy robótkę,  Rząd 3:  22  +3     +3   22, Rząd  4:    25   +30   25 

 WYRABIANIE DEKOLTU PLECÓW ( tył szyja):
RZĄD
KARCZEK
PLECY
KARCZEK

0
20 oczek

20 oczek
Nabieramy oczka z dwóch kłębków
1
20 oczek

20 oczek
Oczka lewe, w rzędach nieparzystych
2
20          +2
Wyrabianie podkroju dekoltu  tyłu
( plecy )
+2          20
Oczka prawe w rzędach parzystych
3
22          +3
+3          22

4
25         +30

                   25
Łączymy dwa karczki w jedną całość i dalej robimy z jednego kłębka
5
Przerabiamy  80 oczek, wstawiamy M, dobieramy 4 oczka RĘKAW na pionowym brzegu, wstawiamy M, dobieramy 20 oczek na zerowym rzędzie karczka, odwracamy robótkę i przerabiamy 20/ M/4 RĘKAW/M/80 plecy wstawiamy kolejny M, dobieramy  4 oczka drugi RĘKAW na pionowym brzegu, wstawiamy M, dobieramy 20 oczek na zerowym rzędzie drugiego karczka.  Odwracamy robótkę i wracamy. Teraz na drucie mamy
przód 20/M/rękaw 4 /M/plecy 80/M/ rękaw 4/M/przód 20




WYRABIANIE RĘKAWÓW :
GŁÓWKA :  przerabiamy kilka rzędów dodając w każdym rzędzie po jednym  oczku  +1 na obu krańcach każdego rękawa: 

                                                 TU:                                                             TU:
RZ
½ PRZÓD
M
+1  RĘKAW  +1

M
PLECY
M
+1  RĘKAW  +1

M
½ PRZÓD
6
20

+1    4     +1

80

+1    4   +1

20
7
20

+1    6     +1

80

+1    6   +1

20
8
20

+1    8     +1

80

+1    8   +1

20
9
20

+1   10    +1

80

+1   10  +1

20
10
20

+1   11    +1

80

+1   11  +1

20
11
20

+1   12    +1

80

+1   12  +1

20
12
20

+1   14    +1

80

+1   14   +1

20

Następnie po wyrobieniu GŁÓWKI w pewnym momencie  oczka w rękawach  dodajemy   tylko w co drugim rzędzie  +1 np. tylko w rzędach parzystych ( prawa strona roboty oczka prawe), aż do momentu  ŁUKU PACHY:

RZ
½ PRZÓD
M
+1  RĘKAW  +1

M
PLECYY
M
+1  RĘKAW  +1

M
½ PRZÓD
13
20

        16

80

       16

20
14
20

+1    16   +1

80

+1   16   +1

20
15
20

        18

80

       18

20
16
20

+1    18   +1

80

+1   18   +1

20
17
20

        20

80

       20

20
18
20

+1   ***   +1

80

+1   ***  +1

20

ŁUK PACHY wyrabiamy dodając +1 po jednym oczku do pleców  i przodów w każdym rzędzie, albo w co drugim rzędzie, zależy czy chcemy uzyskać większy czy mniejszy łuk pachy:

                           TU  /                         / TU        i        TU/                             /TU
RZ
½ PRZÓD  +1
M
RĘKAW
M
+1PLECY+1
M
RĘKAW
M
+1        ½ PRZÓD 
*
20         +1

*********

+1 80 +1

*********

+1      20
*


*********

+1 82 +1

*********


*
 +1                            

*********

+1 84 +1

*********

+1                           
*


*********

+1 86 +1

*********


*
 +1                          

*********

+1 88 +1

*********

+1                   

Zamykamy rękawy – przerabiamy połę przodu do markera, oczka rękawa nawlec przy pomocy igły na zapasową nitkę,( nitkę związać, wracamy do robienia rękawów na okrągło po skończeniu korpusu) następnie przerabiamy plecy  do markera, odkładamy oczka drugiego rękawa na zapasową nitkę,  kontynuujemy przerabianie drugiej poły swetra.  Rozdzielamy markerami przód i tył swetra ( czyli 2 markery umiejscawiamy pod pachami. )

DEKOLT  wyrabiamy  dodając w odpowiednim momencie odpowiednio symetrycznie oczka na końcu i początku robótki np.:  najpierw po jednym oczku, potem po 2 oczka, potem po 3 ( w zależności jaki kształt dekoltu chcemy uzyskać.

RAMIĘ PRZÓD      /M/    RĘKAW    /M/   PLECY  /M/     RĘKAW          /M/     RAMIĘ PRZÓD
          20 oczek                  8                       80                       8                         20 oczek
          20 oczek                 10                       80                       10                      20 oczek
     …………………………………………………………… itd
          20 oczek                 12                       80                      12                       20 oczek
                                                
                                          ……………………………………………… itd
+1    20 oczek                 40                     80                       40                   20 oczek +1 

Cyfry podałam przykładowo, starając się by jak najprościej opisać METODĘ. Mam nadzieję, że mi się to udało? Ilość  oczek, rzędów  należy wyliczyć indywidualnie – mierząc obwód ramienia, torsu i.t.d.
W razie pytań udzielę dalszych wyjaśnień.



Pozdrawiam dziergające

Anna Krukowska-Bolenz






 Ps: Serdecznie dziękuje Pani Annie za poświęcony czas i wiedzę, którymi się z nami podzieliła. Zapewniam, że warto zapoznać się z techniką Pani Anny, aby choć trochę dorównać robótkom :) Ja na pewno spróbuję i podzielę się z Wami rezultatami.
pozdrawiam Asia

29 komentarzy:

  1. Zapowiada się nieżle i na pewno też ją przetestuję ale dobpiero jak będzie "barbeczka' w kolorze
    fioletowym lub szarym.
    Pozdrawiam serdecznie mila

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaraz biorę się do roboty, opis jest dosyć jasny. Ciekawa jestem efektów swojej pracy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Opis metody dziergania można pobrać na mojej stronie w zakładce: GALERIE/MOJA GALERIA/ dzieje się dzieje- zapraszam. Anna K-B
    http://madamefiufiu.jimdo.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Sweterek zapowiada się rewelacyjnie. Moje swetry już od roku robię tą metodą i polecam ją każdemu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Opis r zrobiłaś super ! Jeszcze tak nie próbowałam robić, ale trzeba się i z tym zmierzyć. Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze nie dziergałam tą metodą, ale myślę o tym. Dziękuję za opracowanie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam serdecznie.
    Jestem nowa,jestem "zielona" i dlatego pytam: w tabelce 1 w rzędzie 2 jest "Wyrabianie podkroju dekoltu tyłu (plecy). No i "zielenina" ze mnie wychodzi. Jak się wyrabia te podkroje? Proszę mi podpowiedzieć, bo ni w ząb tego nie potrafię.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zajrzałam tutaj i widzę pytanie, postaram się wyjaśnić: robimy z 2 kłębków ściegiem dżersejowym czyli po prawej prawe oczka, po lewej lewe. Żeby uzyskać łuk szyi z tyłu swetra musimy symetrycznie w każdym karczku dodawać pożądaną liczbę oczek( patrz rysunek). Mamy 2 kwadraciki ( karczki) np. 2 x po 20 oczek na jednym drucie . Odwracamy robótkę (lewa strona oczka lewe)i przerabiamy pierwszy karczek dodając na końcu dodatkowe 2 oczka =22 oczka., drugi karczek robimy oczka lewe = 20 oczek. Odwracamy robótkę i dziergamy oczkami prawymi, na końcu tego karczka(20 o.)nabieramy 2 oczka. Teraz oba karczki mają 22 oczka. Drugi karczek robimy do końca, odwracamy robótkę i oba karczki przerabiamy lewymi dodając w pierwszym na końcu np + 3 oczka = 22+3=25, a drugi ma 22 oczka, w kolejnym rzędzie w karczku 22 oczka dodajemy 3o. = 25, znowu są symetryczne, a w kolejnym rzędzie dodajemy na pierwszym karczku pożądaną liczbę oczek np.30 oczek i łączymy naszą szyję robiąc dalej już z jednego kłębka. Jak rozłoży Pani robótkę widać będzie podkrój ( łuk na pleckach) Mam nadzieję,że pomogłam? Życzę powodzenia. Anna K-B ( madameFiuFiu)

      Usuń
    2. Witam "MadameFiuFiu" Dzięki za odpowiedź. Zaraz sobie to przeanalizuję dogłębnie. A teraz mam pytanie odnośnie tej włóczki, z której zrobione są cztery czapki. Wiem, że to Inga, tylko nie wiem która. Podaję linki do kolorów, które mi się
      baaardzo podobają: http://wloczkiwarmii.blogspot.com/2015/11/hermiona-x-4.html i http://wloczkiwarmii.blogspot.com/2015/11/hermiona-x-4.html. Czy tak faktycznie się układają te włóczki w robótce czy coś trzeba "cudować", żeby tak pięknie wyglądały jak w czapkach.
      Pozdrawiam serdecznie.
      PS. Widzę, że linki są takie same, więc już piszę, o które mi chodzi: zdjęcie 4 i 5.

      Usuń
  8. Witam i dziękuję serdecznie za odpowiedź na moje pytanie powyżej.

    OdpowiedzUsuń
  9. No i jeszcze ten szal w galerii p r z e p i ę k n y.

    OdpowiedzUsuń
  10. a ja tu byłam....jak na razie dla mnie czarna magia....:)...postaram się

    OdpowiedzUsuń
  11. dam radę przy takim opisie .....pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Tak poważnego opisu robienia swetra z włóczki jeszcze nie widziałam. Ja pracuję na drutach z żyłką https://alewloczka.pl/pl/c/Druty-z-zylka/12 i także robię różne rzeczy z włóczki. Mimo wszystko nie widziałam jeszcze takiej rozpiski :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nic nie rozumiem, a tak bardzo zależy mi na wyrobieniu głowki rękawa .... .

    OdpowiedzUsuń